5.5.38

Asociaţia SPRING

Sâmbătă, 21 decembrie 2013

Asociația SPRING la Radio România Cultural

Asociaţia SPRING a participat la emisiunea radio "Campus", emisiune realizată de Ligia Necula şi transmisă la Radio România Cultural. 

Emisiunea "Campus" fiind o emisiune dedicată tinerilor, respectiv studenţilor, discuţiile s-au axat pe de o parte pe prezentarea board-ului Asociaţiei SPRING, a serviciilor pe care Asociaţia SPRING le oferă acestor categorii de persoane, iar pe de altă parte pe stabilirea obiectivelor personale şi profesionale.

Ce servicii oferă Asociaţia SPRING studenţilor?

Asociaţia SPRING vine în sprijinul tinerilor în special prin servicii psihologice, precum consiliere psihologică, consiliere în carieră, consiliere vocaţională, psihoterapie. Totodată, desfăşurăm activităţi de tip workshop-uri de dezvoltare personală şi profesională, iar câteva exemple în acest sens ar fi:

"Îmbunătăţirea abilităţilor de comunicare asertivă";

"Gestionarea relaţiilor interpersonale";

"Cum să redactăm un CV";

"Cum să ne prezentăm la interviul de angajare" s.a.

Ne-am inspirat în crearea ofertei de servicii pentru studenţi şi tineri chiar din nevoile pe care noi le-am avut în perioada studenţiei, precum găsirea unui mentor, oferta de activităţi extra-curriculare etc. Spre exemplu, Flori-Ana Andronache, vicepreşedinte în cadrul Asociaţiei SPRING vorbeşte despre propria experienţă în întâlnirea cu un mentor care să o ajute să ia decizii în legătură cu cariera. Cum în timpul studenţiei mentorii se numără printre profesorii pe care noi îi stimăm, i-a solicitat unui asemenea profesor-mentor opinia cu privire la decizia pe care să o ia în privinţa specializării pe care să o urmeze, în sensul de a-şi asculta mintea (partea raţională–pragmatică, ce ar trebui să facă) sau inima (partea emoţională- ce ar iubi să facă).  Răspunsul oferit de acesta s-a referit mai degrabă la performanţele academice decât la ceea ce Flori îşi dorea cu adevărat să facă. Aceasta deoarece relaţia profesor-student se desfăşoară în mediul academic, iar cunoaşterea rămâne la acest nivel. În acelaşi timp, Flori vorbeşte despre şansa de a fi putut participa în timpul studenţiei la un grup de dezvoltare personală la care accesul era restrâns, în cadrul căruia s-a focalizat asupra propriei persoane, a tot ceea ce înseamnă ea însăşi ca om, ca student, cu toate nevoile ei particulare în contextul ei specific de viaţă, astfel reuşind să ia o decizie informată (în deplină cunoştinţă de cauză) cu privire la profesie, decizie pe care n-o regretă nici acum după şapte ani, ani plini de satisfacţii. Aceste decizii au condus la alinierea minţii şi sufletului astfel încât să simtă că a ajuns la un echilibru între viaţa profesională şi viaţa personală, dar şi între partea financiară şi partea personală.

Ce este dezvoltarea personală?

Dezvoltarea personală este un proces de creştere, însă important este ce alegem să creştem în noi înşine, pentru că suntem complecşi, avem o mulţime de tendinţe, poate chiar modele de la care ne-am inspirat. Poate unele din aceste modele sunt în acord cu noi înşine însă altele sunt importate de la părinţi sau oameni de succes pe care-i promovează mass-media, care poate nu au legătura cu noi, doar ni se pare că au legătura cu noi. Dezvoltarea personală este un proces de accesare a unor resurse ale noastre personale şi de potrivire a lor ca într-un puzzle, astfel încât să obţinem un tablou frumos, armonios, un tablou care să ne asigure împlinirea unui potenţial al nostru. Avem fiecare un loc al nostru în lumea asta, iar dezvoltarea personală ne ajută să ne găsim acel loc. Aici vorbim atât de planul profesional, cât şi de cel personal, familial, relaţional, la toate aspectele vieţii noastre. Îţi dai seama ca eşti pe drumul tău atunci când faci lucrurile cu plăcere, fără un prea mare consum energetic, iar tot ceea ce faci îţi umple sufletul, asta este misiunea ta în viaţă. Când însă nu eşti pe drumul tău, se întâmplă ca la început de carieră să fim în febra căutării şi găsirii unui loc de muncă şi să acceptăm ceea ce ni se oferă. Odată cu trecerea timpului în jobul respectiv, consumul energetic este crescut, stresul este mare, nemulţumirea există, ceea ce răspândeşti în jurul tău este nemulţumire, acest lucru afectând relaţiile importante din viaţa ta, acesta este momentul în care se poate apela la dezvoltarea personală.

Ce servicii a oferit Asociaţia SPRING studenţilor în anul 2013?

Anul acesta am desfăşurat cu studenţii întâlniri individuale şi de grup, cum ar fi: seminarii de informare, consiliere pentru angajare sau programe de tipul "cum să-mi scriu un CV", astfel încât să atragă atenţia din cele 500 de aplicaţii pentru un job, CV-ul meu să ajungă să fie citit şi, apoi, poate să treacă în următoarele etape; întâlniri în care studenţii şi-au exersat abilităţi de prezentare la interviul de angajare, întrucât sunt foarte mulţi studenţi care au performanţe academice, au resurse interioare, dar nu ştiu să se vândă. Acestea reprezintă activităţi de consiliere în carieră la momentul iniţial, la început de carieră. Mai sunt şi acele activităţi de consiliere vocaţională: "este ceea ce fac acum, ceea ce mi se potriveşte?” - realizăm activităţi de evaluare psihologică şi psiho-profesională şi consiliere în ceea ce priveşte drumul lor de aici înainte. În ce măsură îi ajută să ia în considerare ideea de a mai face cursuri de formare profesională care să-i ajute de aici înainte sau pur şi simplu să se implice într-un proiect alături de jobul pe care-l au în prezent.

Cum ne stabilim obiectivele pentru anul 2014?

Ana Maria Benali consideră că atunci când îţi stabileşti obiectivele pentru noul an este important în primul rând să faci o evaluare a obiectivelor propuse pentru anul ce-a trecut, a modului în care au fost atinse sau ce anume a împiedicat atingerea lor, deoarece astfel îţi poţi da seama ce poţi face să îţi fie mai bine în anul următor. Poate că mergi cu aceleaşi obiective neîndeplinite în continuare, fie că extragi o lecţie şi îţi redefineşti traseul pentru următoarea perioadă, oricum ar fi, este bine să stai cu tine pentru câteva ore la final de an şi să vezi ce a fost bine, ce poate fi mai bine pe viitor, ce ai fi putut face altfel. De asemenea, este util să gândeşti ce ar fi bine să faci pentru anul viitor, să stabileşti obiective, iar când vorbim despre obiective, recomandarea generală este să fie trei, maxim cinci, pentru că prea multe dispersează atenţia şi te îndepărtează de la traseul tău. Probabil că toată lumea cunoaşte modelul SMART, adică obiectivele să fie simplu definite, măsurabile, să îţi dai seama exact cum o să ştii că ţi-ai îndeplinit obiectivul respectiv, să fie posibil de atins, adică să stea în puterea ta să atingi acele obiective, să depindă de tine să le atingi, să fie realizabile, realiste şi măsurabile în timp. Un exemplu de obiectiv SMART pentru o persoană care în planul sănătăţii are ceva probleme legate de greutate este să piardă cinci kilograme în şase luni. În procesul de atingere a obiectivelor, după ce acestea au fost setate, apar de multe ori dificultăţi, nu ne este foarte uşor şi nimeni nu trebuie să-şi imagineze că este foarte uşor, pentru că a ne seta nişte obiective care să sprijine dezvoltarea noastră personală, înseamnă a ne ridica de la nivelul la care suntem la un nivel superior, adică de a ieşi din zona de confort pentru a ne fi mai bine. Mesajul pe care Flori-Ana Andronache doreşte să-l transmită este că noi ne-am obişnuit mintea să credem că nu putem face anumite lucruri şi că nu putem avea anumite realizări, că e prea greu, prea mult, prea scump şi recomandă să inversam procesul şi să ne dăm voie să acceptăm ideea că poate fi invers, şi anume că tot ceea ce ne place la alţii sau ceea ce ne imaginăm noi, poate deveni realist şi pentru noi. În momentul acela în care vom înceta să ne mai gândim la negativ şi vom pozitiva totul, s-ar putea să atragem acea realitate în viaţa noastră. Există şi anumite studii în domeniul psihoneurologiei care susţin că de cele mai multe ori creierul nostru nu procesează cuvântul "nu". Dacă spunem: "nu vreau să mă mai trezesc târziu dimineaţa", vom obţine efectul paradoxal că ne vom trezi în continuare tarziu. De aceea este bine ca formularea obiectivelor să se facă în termeni pozitivi: "vreau să mă trezesc în următoarea perioadă începând cu ora 7 dimineaţa". Metoda SMART poate fi un punct de pornire, iar în momentul în care ne formulăm obiectivele să ţinem cont de noi în totalitatea fiinţei noaste, adică şi de viaţa personală şi de cea profesională, de sănătate, de familie, pentru că dacă îmi propun să obţin un succes profesional, dar asta înseamnă să-mi sacrific sănătatea sau familia este foarte important ca acest lucru să fie făcut conştient încă de la început. Adică să-mi asum că fac un sacrificiu sau ideal ar fi să nu aduc atingere altor sfere ale vieţii noastre. De ce acest lucru? Pentru că s-ar putea să nu mai am satisfacţia atingerii acelui obiectiv când ştiu că am rupt din altă parte pentru a atinge respectivul succes.

Ce îşi propune Asociaţia SPRING să realizeze în anul 2014?

Obiectivul Asociaţiei SPRING pentru 2014: Ne propunem ca în următoarele şase luni să atragem fonduri pentru desfăşurarea activităţilor de consiliere şi informare, conştientizare şi sensibilizare cu privire la fenomenul de hărţuire psihologică la locul de muncă, în şcoală, în familie. 

Dacă doriţi să ascultaţi/reascultaţi emisiunea, o puteţi găsi pe site-ul Radio România Cultural -http://www.radioromaniacultural.ro/campus_cu_ligia_necula-10027 , ediţia din 21 decembrie.

 

Acest site este parte a proiectului "Aleg să mă implic. STOP Bullying!", realizat cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civică, program finanţat de Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe, sponsorizat de Raiffeisen Bank, administrat de Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile.– www.fdsc.ro

O inițiativă a Fundației pentru Dezvoltarea Societății Civile

Susținut de:

Sponsorizat de :